Lektor, ph.d. i pædagogisk antropologi ved Institut for pædagogik, DPU, Aarhus Universitet.
Laura Gilliam er uddannet antropolog fra København Universitet og Oxford Brookes University med tilvalgsfag i sociologi og psykologi. Hun er specialiseret i børneantropologi og konfliktstudier og forsker i emner såsom identitet, etnicitet, køn, skolen samt ballade og modkulturelle fællesskaber.
Laura har udført feltarbejde i Belfast (1996-1997), hvor hun undersøgte katolske og protestantiske børns forståelse af den nordirske konflikt. I år 2000 tilbragte hun et år i Guinea-Bissau, hvor hun lavede feltarbejde blandt internt fordrevne børn og mødre. Hun studerede blandt andet børns rolle i det guineanske samfund og den udbredte fostering-praksis (udveksling og midlertidig adoption af børn).
Laura Gilliam er medlem af Københavns Kommunes Eksperttænketank for Integration og aktivt medlem af CESAUs ledelse. Hendes publikationsliste indeholder adskillelige artikler, bidrag til videnskabelige antologier, samt bøger såsom:
In resemblance to other groups of socially and culturally marginalized boys, many ethnic minority boys in Danish schools have developed strong anti-school sentiments and oppositional cultural forms while still recognizing the status of education. An effect of this is that quite a few boys are finding themselves in troubled positions as ‘immigrants’ and ‘Muslims’. Yet they are also trapped in positions in between opposing identities and conflicting school strategies. This emphasizes how troubled positions are rarely single-facetted, but multi-facetted, negotiated and contested between different cultural repertoires. A closer look at different boys’ ways to handle these troubled positions illuminates how this affects the identities and social strategies of individual boys.